Als je een gluten- & lactosevrij dieet moet volgen zul je merken dat je meer geld kwijt bent aan boodschappen. Hier ontkom je bijna niet aan. Maar in dit artikel geef ik je een aantal tips om je gluten- & lactosevrije dieet betaalbaar te houden.


Tip 1: “Low budget” boodschappen doen


Als je boodschappen gaat doen hoef je niet alle producten te vervangen voor gluten- & lactosevrije producten. Veel producten in de winkel zijn van nature al gluten- & lactosevrij. Want wist je dat veel soorten kaas bijvoorbeeld van nature al lactosevrij zijn? Hierbij is een vuistregel voor de Nederlandse kazen: Koolhydraten en suikers op 0? Dan is deze kaas lactosevrij. En deze kazen zijn vaak een stuk goedkoper. En zo kan je ook prima geraspte kaas maken. En dit kan je ook heel goed invriezen.

En lees goed etiketten, want er zijn veel producten in de winkel die van nature gluten- & lactosevrij zijn.
Elke week vind je hier een artikel over op mijn site.


Tip 2: Bewaar restjes


Heb je eten overgehouden? Gooi dit dan niet weg, maar gebruik het bijvoorbeeld als lunch. Zo kun je pasta bijvoorbeeld prima koud als salade eten of overgebleven groente kun je prima de volgende dag in een omelet doen.


Tip 3: Aanbiedingen in de gaten houden


Hou aanbiedingen in de gaten en sla dan je slag. Zo heb je bijvoorbeeld bij de glutenvrije markt of de glutenvrijwebshop regelmatig aanbiedingen van afbakbrood wat niet een hele lange houdbaarheidsdatum heeft. Als je dit brood meteen invriest kun je het nog heel lang gebruiken. En dit scheelt vaak veel geld! Waar je normaal bijvoorbeeld ruim €3,00 voor afbakbroodjes betaald, kun je ze dan voor bijvoorbeeld de helft van het geld kopen.


Tip 3: Zelf maken


Ga zelf aan de slag in de keuken. Zelf dingen maken is goedkoper dan het kopen en vaak ook nog veel lekkerder.
Zo kun je bijvoorbeeld zelf granola maken. Dit scheelt enorm veel geld. Op mijn site staan meerdere recepten voor granola/cruesli.
Maar zo kan je bijvoorbeeld ook zelf koekjes bakken, pastasaus maken, brood bakken of bijvoorbeeld eiersalade voor op brood.


Tip 4: Voorraad aanleggen


Leg een voorraad aan zodat je vanuit daar kan koken. Dit geld zowel voor de voorraadkast als voor de diepvries.
In mijn voorraadkast heb ik standaard dingen zoals:
– bouillonblokjes
– tomatenpuree
– rijst
– kruiden
– risotto
– glutenvrije pasta
– blikjes met linzen, kikkererwten, mais e.d
In mijn diepvries heb ik standaard dingen zoals:
– overgebleven maaltijden (ik kook vaak voor meer maaltijden en vries deze in)
– brood (gekocht als t in de aanbieding was)
– diverse soorten groente
– pasta sauzen (maak vaak hele pan vol en verdeel deze zodat ik alleen nog maar pasta hoef te koken)
– vlees (vaak sla ik dit in een keer flink in, ook als dit in de aanbieding is en doe het dan in porties)
– fruit (zoals blauwe bessen, banaan, aardbeien)
– tussendoortjes zoals cake, taart e.d


Tip 5: Tussendoortjes


Je kan er natuurlijk voor kiezen om als tussendoortje gluten- & lactosevrije koekjes te kopen. Maar als je wilt besparen kan je ook kiezen voor de volgende tussendoortjes:
– fruit
– rijstwafel met beleg
– handje noten
– eigen gemaakte smoothie
– plakje eigen gebakken cake (kun je ook prima invriezen)


Tot slot


Vanaf 1 maart kun je weer je belastingaangifte doen.
Wanneer je op advies van een medisch specialist een glutenvrij en/of lactosevrij dieet moet volgen, mag je deze dieetkosten aftrekken. 
Ik zet volgende maand weer een artikel over online!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.