Zalm is rijk aan omega 3 vetzuren en bevat enorm veel goede vetten. En wist je dat deze vetten ook erg belangrijk zijn voor de opname van vitamine D? Iets waar je met Coeliakie snel tekorten van op kan lopen. Dus eet met regelmaat een lekker stukje vette vis.

Ik maakte deze keer de zalm met een dressing van honing, knoflook, olie en tijm. En bereidde de zalm in de oven. Je hebt er zo weinig omkijken naar.

Ingrediënten: (voor 2 personen)
– 2 stukjes zalmfilet
– 2 eetlepels (limoen) olijfolie
– 2 theelepels tijm
– 5 eetlepels honing
– 4 teentjes knoflook
– 4 aardappels
– 400 gram broccoli
– 2 eetlepels lactosevrije roomkaas
– pijnboompitjes
– zout/peper
– plantaardige margarine om in te bakken

Bereidingswijze:
– Schil de aardappels en kook deze gaar.
– Laat ze goed afkoelen.
– Maak de broccoli schoon en snij deze in kleine roosjes.
– Verwarm de oven voor op 200 graden.
– Bestrooi de zalmfilet met zout en peper.
– Pers de knoflook uit en meng dit met olijfolie, tijm en honing.
– Bekleed een ovenschaal met aluminiumfolie en leg de zalmfilet hierop.
– Giet het honingmengsel over de zalmfilet en vouw het aluminiumfolie goed dicht.
– Zet de zalm in de oven en “stoom” deze in ongeveer 20-25 minuten gaar.
– Snij de aardappelen in dunne plakjes.
– Verhit de margarine in de pan en bak de aardappelplakjes goudbruin. Zet het vuur niet te hoog en roer niet teveel in de pan. Zo krijg je goudbruine, krokante aardappeltjes.
– Kook ondertussen de broccoli beetgaar.
– Giet de broccoli af en voeg hier de roomkaas aan toe.
– Haal de zalmfilet voorzichtig uit de oven. Leg deze op een bord samen met de aardappeltjes en broccoli. Strooi nog wat pijnboompitjes over de broccoli.

Eet smakelijk!

Zalmfilet voordat hij de oven in gaat.





3 thoughts on “Zalm met honing/tijm dressing, gebakken aardappeltjes en broccoli”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *