Eerste hulp bij glutenfout

Iedereen die een glutenvrij dieet moet volgen heeft het wel eens meegemaakt. Een glutenfout…. In dit artikel geef ik je tips wat je kan doen als je per ongeluk gluten binnen hebt gekregen.


Glutenfout

Je kan nog zo voorzichtig omgaan met je glutenvrije dieet, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Je hebt net even niet goed het etiket gelezen of er is in een onbewaakt moment toch kruisbesmetting opgetreden. Kortom, er zijn gluten in je lijf terecht gekomen en daar kan je goed ziek van worden.


Klachten

De klachten kunnen per persoon erg verschillen. Ook kan het moment van reageren erg verschillen per persoon.
Gelukkig heb ik niet heel vaak een glutenfout, maar als ik er een heb ben ik wel een dag of 4 van slag.

Ik reageer vaak na 2,5 a 3 uur. Het begint met steken in de buik en dan begint mijn buik enorm op te zetten, op zo’n moment lijk ik wel 4 maanden zwanger. Daarna begint mijn vriendschap met de wc. Gelukkig is dat vaak van korte duur. De dagen erna hou ik nog een enorm stekende buikpijn, ben ik erg moe, emotioneel zeer flexibel (in alle opzichten, sorry omgeving 🙂 ) en heb ik een grieperig gevoel en kan ik niet meer helder nadenken.


Mijn tips bij een glutenfout


Veel drinken!

Veel drinken is wel een ding wat bij mij dan erg helpt. Ik drink na een glutenfout heel veel water en thee om mijn lijf goed door te spoelen. En zo vul je gelijk de tekorten weer aan die je hebt opgelopen met het braken en de diarree.

Als ik nog te misselijk ben, drink ik cola. En nee geen light versie, maar gewoon de cola met suiker. En het liefst voeg ik er nog een klein schepje suiker aan toe, zodat de prik er wat uitgaat.


Rust en een warme kruik!

Het enige wat ik wil na een glutenfout is slapen en een kruik! De kruik zorgt ervoor dat de stekende buikpijn iets dragelijker wordt en het ontspant je lichaam. En verder is het erg belangrijk dat je jouw lichaam de rust en tijd geeft om te herstellen.


Licht verteerbaar eten!

Ik voel mij na een glutenfout altijd heel erg slap en heb dan echt behoefte zout. Ik probeer dan altijd wat licht verteerbaar eten te nemen waar wel zouten inzitten. Zoals bijvoorbeeld een soepje met wat crackers.


Afleiding zoeken!

Als de vriendschap met de wc weer voorbij is, merk ik dat het mij altijd erg helpt om afleiding te zoeken. Door de glutenfout voel ik mij ook mentaal altijd erg ellendig. Ik ben geprikkeld, emotioneel en afwezig. Hiervoor helpt het mij altijd om afleiding te gaan zoeken. Ook helpt afleiding zoeken mij altijd om de stekende buikpijn, die nog een paar dagen aanhoudt, een beetje te vergeten.


Ga na waar het mis gegaan kan zijn!

Om te voorkomen dat een glutenfout weer voorkomt (en ja ik weet, het is niet altijd te voorkomen) is het erg belangrijk om na te gaan waar het mis is gegaan. Dit is niet om iets of iemand de schuld te geven, maar voor jezelf een leerpunt om in de toekomst een glutenfout te voorkomen.


Blijf positief!

Een glutenfout is niet het einde van de wereld! En het is een illusie als je denkt dat het je niet vaker gaat overkomen. Wees daarom niet angstig en ga sociale situaties niet uit de weg!


Tot slot

Wat doe jij bij een glutenfout? Laat het hieronder in een reactie weten….

One thought on “Eerste hulp bij een glutenfout”

  1. Beste,
    Om snel van het opgeblazen gevoel af te zijn neem ik Digest + van physalis. Pillen op basis van kruiden die me helpen bij de spijsvertering , transit, vertering, …
    Veel veel drinken staat dan ook op mijn lijst.

    Groetjes karoline

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.