Ik ben iemand die eigenlijk nooit met kant en klare pakjes kook. Ten eerste zitten er vaak ingrediënten in die ik niet mag hebben en ten tweede vind ik het vaak minder lekker en enorm zout!

En hoe simpel is het om zelf je pastasaus te maken! In dit recept laat ik je zien hoe makkelijk het is!

Voor dit recept gebruik ik lamsgehakt. Lamsgehakt is net als rundergehakt een mager gehakt, alleen dan nog smaakvoller.
Kun je nou geen lamsgehakt vinden? Geen paniek!!! Dit recept is ook prima met rundergehakt te maken.

Ingrediënten: (voor 2 personen)
Voor de spaghetti:
– 200 gr glutenvrije spaghetti
– 1 zoete ui
– 1 teen knoflook
– 1 blikje tomatenblokjes (ik gebruikte die van de a.h met knoflook en ui)
– 1 pot gegrilde paprika’s (290 gr)
– 100 gram cherry tomaatjes (+ evt takje extra voor garnering)
– 2 theelepels rozemarijn
– 2 theelepels tijm
– peper naar smaak
– olie om in te bakken
– olijfolie

Voor de gehaktballetjes:
– 300 gr lamsgehakt (of evt rundergehakt)
– 1 kleine ui
– 30 gr amandelen
– 1 klein blikje ansjovis
– 2 theelepels tijm
– peper naar smaak
– plantaardige boter om in te bakken

Bereidingswijze:
– We beginnen met het maken van de saus, zodat deze een tijdje kan pruttelen om de smaken goed tot zijn recht te laten komen.
– Snipper de ui en knoflook in kleine stukjes.
– Snij de tomaatjes in partjes.
– Snij de gegrilde paprika in blokjes.
– Verhit in een hapjes pan of braadpan de olie en voeg de ui en knoflook toe. Bak deze glazig.
– Voeg de tomaten, paprika toe en bak deze kort mee.
– Voeg de tomatenblokjes toe en roer alles goed door elkaar.
– Voeg vervolgens de rozemarijn, tijm en peper toe.
– Zet de pan op een laag vuurtje en laat deze ongeveer 15 minuten pruttelen. Wel even af en toe doorroeren!
– Nu gaan we de gehaktballetjes maken.
– Hak de amandelen in kleine stukjes.
– Snipper de ui en ansjovis in kleine stukjes. Zelf doe ik dit in een food chopper.
– Doe het gehakt in een kom en voeg hier de amandelstukjes, ui en ansjovis bij. Meng alles goed door elkaar.
– Voeg de tijm en peper toe. En kneed alles goed door elkaar.
– Draai kleine balletjes van het gehakt ter grootte van een walnoot.
– Verhit de boter in een koekenpan en bak de gehaktballetjes rondom bruin. ( tip: Draai de gehaktballetjes niet te snel om, wanneer de gehaktballetjes loskomen als je de pan schut dan kan je ze omdraaien. Dit voorkomt dat je gehaktballetjes uit elkaar vallen!)
– Voeg de gehaktballetjes bij de pastasaus en laat deze op een laagvuurtje ongeveer 10 minuten pruttelen.
– Kook nu de spaghetti volgens de aanwijzingen van de verpakking. (tip: Wist je dat glutenvrije spaghetti minder gaat plakken als je het voortijd even afspoelt met koud water?)
– Giet de spaghetti af en besprenkel deze met wat olijfolie.
– Leg een hoeveelheid spaghetti op het bord en leg daar bovenop de pastasaus met gehaktballetjes. Decoreer met tomaatjes.

Wij aten bij dit recept nog een lekkere gemengde rucola salade.

Eet smakelijk!

spaghetti met lamsgehaktballetjes

3 thoughts on “Spaghetti met lamsgehaktballetjes”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.